LAKOSSÁGI PARKOLÁS A BELVÁROSI TERÜLETEKEN!
Bukarest városvezetése a lakossági parkolás díjainak drasztikus emelésével indította az idei évet. A román fővárosi vezetés által megfogalmazott cél az, hogy minél kevesebb bukaresti válassza az autózást a jövőben, ugyanis a város mintegy 220.000 parkolóhelyére több mint 1 millió autó jut. A városvezetés a következő években ráadásul csökkenteni is szeretné a meglévő parkolóhelyek számát például olyan utcákon, ahol a ’90-es és 2000-es években a járdát elfoglaló parkolókat alakítottak ki.
A város belvárosi területét jelentő „A”-jelzésű övezetben az éves lakossági parkolás díja a korábbi 84 RON-ról (ami mintegy 7.000 forintnak felel meg) 600 RON-ra, azaz mintegy 50.000 forintnak megfelelő összegre emelkedik.
A belvárostól távolabb eső területeken is jelentősen drágul a lakossági parkolás. A belvárostól távolabbi B,C és D besorolású parkolási övezetekben is többszörösére emelkedik a lakossági parkolás díja. A legkülvárosiasabb D övezetben például a korábbi 37 RON (ami kb. 3.000 forintnak megfelelő összeg) helyett januártól 1.-től a lakók éves parkolási díja 300 RON-ra, azaz mintegy 25.000 forintra emelkedik.
Budapesten hétfőtől lép életbe az új egységes parkolási rend, aminek következtében jelentősen emelkednek a parkolási díjak a vendég autók számára. Ez üdvözlendő, hiszen a városnak törekednie kell arra, hogy a parkolás valós díját fizessék meg a közterületen parkoló autók tulajdonosai, illetve hogy minél kevésbé ösztönözze a tarifa-rendszer (különösen a belvárosi) az autózást.
Budapestről nézve abban viszont marad az óriási lemaradásunk (a sokszor és sokak által lesajnált) Bukaresttel szemben, hogy Budapesten (még?) nincs valós politikai bátorság a lakossági ingyenes parkolási rendszer radikális újragondolására. Ugyan több kerület tett lépéseket annak érdekében, hogy háztartásonként ne lehessen ingyen akárhány autóra ingyenes lakossági parkolást igényelni, ez még mindig csak apró kis semmiség ahhoz képest, amit a román főváros bevállalt annak érdekében, hogy a város elsősorban ne a parkolási igények totális kiszolgálására legyen optimalizálva.
Fotó: Digi24