LEHET A LAKOSSÁGI PARKOLÁS!
A VIII. kerüli képviselő-testület ma szavaz arról az előterjesztésről, hogy 2023-tól a lakók is fizessenek a parkolásért. A lakossági parkolási engedélyek eddig 100%-os önkormányzati támogatásban részesültek: ez a kedvezmény most lakásonként az első autó esetén 80%-ra, a második autó esetén 50%-ra csökkenhet.
A megújult fővárosi parkolási zónákhoz alkalmazkodva Józsefvárosban a lakossági parkolási engedélyeket a kerületben lévő “A”, “B” és “C” zónák alapján határozzák meg. Aki az „A” zónában lakik, az évente lakásonként az első autóra 30.000 Ft-ot, a „B” zónában 24.000 Ft-ot, a „C” zónában 18.000 Ft-ot fizet. Az eddigi lakosonként helyett, ezután lakásonként 2 darab autóra kérhető lakossági parkolási engedély. – tájékoztat a VIII. kerületi önkormányzat. Második autóra tehát a lakossági parkolás zónától függően 75.000, 60.000, illetve 45.000 forint lesz az éves parkolás.
Az új rendelet-tervezetbe is beépítésre kerültek azok az esetek, melyek lehetővé teszik díjkedvezmény kérelmezését. Orvos által kiadott igazolás benyújtásával 100%-os kedvezményt igényelhetnek a tartós betegségben szenvedő vagy rendszeresen járóbeteg-szakellátást igénybe vevő lakosok, illetve a kerületbe gépjárművel érkezők az ilyen ellátásokat igénylő kerületi lakosok szállítása érdekében. A nagycsaládosok az első autójukra 90%-os, a második autóra 75%-os kedvezményt igényelhetnek. A kerületi nyugdíjasok az első gépjárműre 90%-ot kérelmezhetnek. Azok, akik ezen kategória egyikébe sem tartoznak, de szociálisan rászorulnak, továbbra is fordulhatnak az önkormányzathoz különböző rendkívüli települési támogatások kérelmezéséért.
A jelek szerint a VIII. kerület a józsefvárosi lakosok többségének támogatását élvezve módosít az eddigi 100%-os kedvezményen. 2021-ben a TÁRKI a Józsefvárosi Önkormányzat megbízásából reprezentatív kutatást végzett a kerületben, amelyben a parkolási problémákra adott megoldási javaslatokat is értékelhették a józsefvárosiak. A leginkább támogatott megoldás az “összetett parkolási rendszer, ami figyelembe veszi a különböző parkolási igényeket” (72%). A konkrét tervek közül azt, hogy “a parkolási engedély nem lenne érvényes automatikusan a háztartás második autójára” a válaszadók 53% támogatta, a leginkább támogatott terv pedig a helyi lakosok számára jelenleg elérhető ingyenes parkolás méltányos áron való kiváltása volt (61%).
A VIII. kerület éves szinten eddig 1,5 milliárd forinttal támogatta a közterületi parkolást. A kerület azt várja az új szabályozástól, hogy növekszik mind a helyben lakók, mind az itt dolgozók számára rendelkezésre álló szabad helyek száma, csökken a károsanyag kibocsátás, jobb lesz az életminőség, és ami talán a legfontosabb, hogy több korábban elérhetetlen közterület felszabadul hasznosításra, illetve a gyalogos és alternatív közlekedési módok számára.